Tuesday 15 September 2009

Raya Raya...dan Raya Lagi

Raya ini mebuatkan aku termenung jauh, mengenang segala yang telah memoir yang terlepas, terutama waktu tengah membesar, waktu itu menunggu musim raya ini sesuatu yang menyeronokkan,menunggu waktu berbuka sesuatu yang menyeronokkan berbanding menunggu waktu sahur, aku teringatkan betapa seronoknya berbuka bersama kaum keluarga, kadang kala bersama rakan, tetapi ada ahli keluarga aku dan rakan yang telah tiada, ada yang sudah meninggal dunia, ada yang meninggalkan tanah air tersebar merata tanah air dan muka bumi ini, hanya tinggal secebis memoir yang kadangkala membuat aku merenung jauh kebelakang,

Tak banyak yang aku boleh fikirkan, ketika aku kecil aku tikdak boleh campur untuk duduk dengan orang yang berpuasa, ada tempat khas untuk aku, duduk di tangga yang ada palang seakan akan penjara, membeli belah merupakan sesuatu yang dinantikan, boleh lah bergaya dengan memacam pakaian, apatah lagi jika beraya dah tentu poket penuh dengan syiling dan ringgit,yang akhirnya ditukar dengan bekalan mercun ,waktu itu tiada PS2,PC merupakan sesuatu yang elit,

Yang ada haya pergi ke Pekan, untuk menonton wayang, ntah cerita apa, GSC,Grand Brilliant waktu itu belum lagi di register syarikatnya,selepas tu melepaklah di tempat yang dikira boleh jadi shopping complex, ..yang sekarang kebanyakannya telah menjadi ruang pejabat

Bila meningkat dewasa sedikit, hari raya merupakan hari yang boleh melaram,pakaian yang berjenama, pada rerakan yang baru berjinak-jinak ada 'Girlfriend" aku pon tumpang skali beraya, walaupon kadang kadang kena tak dilayan, ah itu biasalah, aku kadang kadang suka saja tengok mereka berpakaian yang mengasikkan pada hari raya, sekadar cuci mata...aku sukakan "Feel",maklumlah waktu itu aku baru nak meningkat dewasa ,melihat gadis gadis yang berpakaian ayu dan berwangian, tersenyum sampai ketelinga aku dibuatnya,

Bila soal makanan , tak banyak bezanya dengan sekarang cuma lokasi bazar ramadan telah beberapa kali bertukar tempat,kadang kadang aku lihat penjualnya dan beruban dan tua,ada yang masih aku cam lagi, ada yang dah bertukar dari 1 generasi ke generasi seterusnya,

tempat tumpah darahku pun dah banyak berubah, yang estet sudah ada bangunan tinggi,jalan yang kecil jadi lebar, ala rumh yang terpaksa dirobohkan untuk menjadi laluan,tempat aku "pot" dulu pon dah tiada, habis dimamah waktu,

Masa pon dah lama berlalu, ada yang masih aku cam, ada yang aku tidak cam, perlahan-lahan aku menyusuri laluan yang pernah aku lalui, generasi aku seterusnya akan melalui dan merasai apa yang pernah aku lalui, mungkin ada sedikit perbezaan, dan cara mereka mengenang segala memoir,

No comments:

Post a Comment