Tuesday 8 September 2009

Al kisah di tanah arab



Masyarakat disini macam arab yang lain,berakal,di akal-akal, dan kena akal, awas jangan terlalu memandang rendah, atau terlalu mempercayai mereka,.tapi kulihat soal keselamatan disini tinggi, sehinggakan nak masuk ke lapangan terbang pon diperiksanya dan dirabanya,entah apa yang di cariknya,

sektor perkhidmatan memang membuatkan aku kadang kala nak menangis melihat kebebalannya
tetapi setelah ku amati, memang ada sebab mengapa mereja jadi sebegini,katakan ganjaran untuk menjadi seorang pendidik di tanah air, aku kira cukup lumayan disampang beban yang mereka tanggung,tetapi disni ganjaran seorang pendidik sama upetinya dengan seorang minah indon pembantu kedai, di tanah air, Waduh....bayangkan korupsi kurapan cukup terang terangan, walaupon banyak mato-mato@spyleman@matbond@mukhabarat@gestapo@sprm

nah ada sekali supir ku kemalangan, sipenyondol ala ala tapir menyondol dari belakang, kalau di bumi sendiri yang menyondol ala ala tapir la yang bersalah, tapi maklumlah pemandu disini,mana ada pakai sangat akta pengangkutan jalan,dikatanya supir aku yang salah berhenti mengejut ditengah jalan,maka bergaduhlah 2 lebai arab ini disini ditengah jalan dengan aku yang kesejukan,

maka datanglah pengawal kuda puteh,kalau ditanah air itulah panggilannya disini aku pon tak tau,kusuruh supirku terjemahkan perkara ini,aku pikirkan dapatlah bantuan tapi lain jadiknya,diarahkannya aku ketepi,katanya dia sibuk mengawal lalu linstas yang kukira tanah air aku lagi sesak,dipanggilnya supir ku dan lebai arab mangkok tadi,kesebuah bengkel kereta berdekatan,disuruhnya aku bayar sendiri mana yang rosak.

baru aku tahu, kereta disini entah ada insuran entah tidak,kalau ada insuran mau bungkus syarikat insuran seperti bungkusnya roti falapel,dan kepada peniaga dan jurujual insurans, janganlah coba coba nak mengembangkan empayar insuran mu disini

nah aku tidak mahu terlibat dalah kancah sesesatan lagi menyesatkan ini,kupanggil empunya kenderaan biar mereka selesaikan, maka dalah 3 lebai arab bertekak sealan kisah filem 3 sekawan kaler hitam putih yang cukupmpepular dlam tahun 50an dahulu

kepalaku pening sepening bulatan "roundabout" hasata rais di jaramana..

1 comment: