Wednesday 2 September 2009

KEMBARA DI TANAH ARAB




Sesudah lama aku disini, tiada apa yang boleh mengasikkan aku, cuma teruja dengan cuacanya yang nyaman,makananya yang kadang kala boleh diterima kadangkala memualkan..manakala wanitanya......noktah...
masyarakatnya peramah...tak habis habis bercerita mereka yang terbaik,bandar tertua, restoren terbesar, tanaman epal yang terbaik, ternakan kambing spesis terbaik didunia.....bercerita berperang dengan Israel selama 6 hari tanpa henti,..
wahhh....memang kuat daya juang mereka..1 malaysia pon perang gak dulu menentang Insurgensi...bertahun tahun,..sampai semuanya nak umur pencen...baru berhenti..

namun kulihat dalam keramahan adah kebodohan dan muslihat,...awas...nanti masuk perangkap...

Plot Satu
semalam aku ke kedai membeli buah ceri,ke beri salam pada Muddir kedai..tidak dijawabnya....

"Mualim , Fi Nush-nush kilo Cery"...Addish...entah betul entah tidak...ku hantam saja,...

ku serahkan 1000 Syrian Pounds,...bakinya...kusimpan tanpa ku kira...balik kerumah terus

sampai dirumah kutanyakan rakanku, mengapa Si Polan tu Tak Jawab Salam...Jawabnya..dia bukan Islam..dia Druze...innalillah..apekebendanya tu...

kukira bakiku,...ada SYP320...Gila Khinzir..mana pegi SYP500...aku turuti ketempat asal....

Setibanya....."mualim"...!!!..belum abis perkataan ku,..diangkatnya tanganya,...dapat balik SYP500

nasib baik kat sini, kalu kat negara 1malaysia...taulah aku....

PLOT DuA
Aku nak kebandar seketika..bersama Saddiq ku.....Kutahan teksi...

Aku nampak meter....mungkin ini sistematik sikit..

"Mualim..fi Souq Hamidi..Addish Fulus mualim...

"dsfkjkd$$#@@$#%$GFGFGH&&^^##@%^&****&&^&..Maffi Meter" ...ntah apa yang dicakapnya...

Saddiq ku menerangkan Tak pakai meter, Meter rosak,...pakai meter lagi mahal...,bayar aja SYP200....

mmmm....bolehlah...


Plot Tiga
Ku pergi Ke Souq hamidi,Mungkin Pasar Tertua di Dunia...

Ku beli 3 biji Tarbus...Harganya setelah bertikam lidah..SYP300

Kuserahkan SYP500 yang mungkin sebelum itu akan jadi habuan Si druze tua tu,....

...#@#@$#$#DGFDGF@!@@^&*&^$#@22!#$#%$...apa lagi yang dicakapnya ...aku pon tak paham...

sekali lagi..Saddiq ku Menjadi jurucakap....depa suruh amik barang lain.dia takmo pulang baki...

"harami" kusumpah sekejap...kusuruh jurucakap ku menyatakan ini aku kat mau ...

dibalasnya jangan jadi 'bakhil"...kena bersedekah

kubalas balik...ini sudah jadi rompakan...

dibalasnya ini bukan rompakan, saya baik hati nak kasi beli barang lain

kubalas..saya tak mau...saya mau duit saya balik...

Dibalasnya..SYP200 pon kedekut,kalau tak mau saya kasi barang lain yang harga sama syp200

Kubalas,..harah jadah..kuambil saja...malas aku nak bertekak...

Plot 4,
ku tahan teksi untuk pulang, seperti biasa sahajalah...

dibawanya teksi yang entah tahun berapa selajunya...

lalulah kami pada 1 bulatan,...ditekannya "Brake" kecemasan di laluan bulatan tadi

berhentilah kami dilaluan bulatan tadi kerana ada kenderaan yang lain nak masuk kelaluan bulatan tadi...

fahamlah kami...muncung siapa panjang sedepa..menanglah ia....

sampai dirumah...dah terlajak jalan..kusuruh UTURN...."MAffi"...

Diundurnya kereta....habis mengelaklah kenderaan dibelakang...habis cerita...sampai jua

Habis Cerita...

baru aku tau perangai PAK ARAB Nih...

No comments:

Post a Comment