Wednesday 30 September 2009

Aku Sebatang Tiang Lampu




AKu Yang menerangi kamu
ini lah kisah yang akan ku puitiskan
tentang aku yang banyak berjasa pada kamu
namun tidak diendah diam membisu

aku tetap menerangi sekian alam
kata sesetengah orang, aku diperah sehabis tenaga
setelah untung dihitung,
namun rugi berayun ayun yang diberitakan


terus layu bagaikan dedalu
lesap dimamah parasit

sini jua mereka yang meningkat dewasa
memadu cinta dan asmara yang dalamnya sedalam perigi buta

akulah saksi segala galanya

dulu ada kisah perihalku yang diceritakan oleh orang politikus
mengisahkan seorang yang cukup gagah nafsunya...
hingga dihikayatkan kalau aku di"makeup"kan dan di "skirtkan"
akan dibantai jua lah aku

sudah nasib ku menjadi bahan umpatan
namun aku banyak berjasa kepada kamu
terutama mereka yang hatinya gelap gelita...

cubalah kamu rasakan apa yang aku rasakan
berdiri kaku dan terus kaku...
itulah aku..si tiang lampu

No comments:

Post a Comment